lördag 27 november 2010

Kronofogden skapar svartjobb

Enligt Skatteverket så uppskattas svartarbete omsätta ca 100 - 200 miljarder kronor per år i Sverige. Vad vi vet är att många överskuldsatta som utmäts under lång tid (5-30 år) så slutar 50 % av dem att förvärvsarbeta enligt en finsk studie som är högst applicerbar på våra svenska förhållanden.

Visst, många gäldenärer faller bort från arbetsmarknaden av skäl som tidigare nämnts så som, psykisk och/eller fysisk sjukdom. Men ett säkert antagande är att lika många tidigare hederliga svenskar tvingas in i "kriminalitet" då vägarna till hederligt uppehåll begränsas av lagstiftning och en extremt effektiv Kronofogdemyndighet som via sitt breda register av verktyg kommer åt överskuldsattas tillgångar. Empirin och forskning visar att när ett samhälles sociala polarisering ökar så sker även en ökning av kriminalitet eftersom en bred grupp av befolkningen lämnas utan val.

Jag klandrar dem inte, jag skulle aldrig klara av att arbeta under liknande förhållande som en del av mina klienter gör, inte ens under ett år. När man genom lagstiftning och alltför effektiv indrivning driver en utsatt grupp till ökad marginalisering så kommer människor att göra vad de kan för att överleva, det ligger programmerat i vår gemensamma genetiska databank som evolutionen format under tusentals år och ingen lagstiftning förmår att rå på människans överlevnadsinstikt.

Om svartarbete anses vara ett betydande samhällsproblem som orsakar att staten går miste om miljarder i intäkter och dessutom är arbetsförhållandena många gånger otrygga och rent av farliga, så löses inte detta genom enbart lagstiftning. Lagstiftare och politiker måste se över mekanismerna som orsakar att människor tvingas in i svartarbete och en stor anledning är den strikta och otillgängliga obeståndspolitiken som inte gör hederligt arbete lönt eller ens tillräckligt för livsuppehället.

Gå in och läs följande artikel på Dagens Industri. Detta exemplifierar bara hur moralismen kring överskuldsättning bara påverkar människor i medelklassen eller lägre.

12 kommentarer:

  1. Jan Ertsborns lagförslag/SOU 2008:82 Vägen tillbaka för skuldsatta och skriverierna i medierna om absolut preskription á la Finland på 15 år, föranledde att flertalet svartjobbare ringde mig då de såg möjligheterna att orka komma tillbaka.... De ringer inte idag!

    SvaraRadera
  2. Jo du, den mängd mail jag får när jag skriver om svartjobben... Främst män och tidigare entreprenörer hör av sig. Alltså de som arbetat vitt, kanske hade anställda men kursade. ...och övergår till svartjobb.

    Jag klandrar dom inte heller. Faktiskt tvärtom. Genom svartarbete kan dom lättare hålla ihop familjen då dom trots allt drar hem pengar till mat, hyra och ser till att familjen inte drabbas av det fattigsomstrauma "obeståndsutanförskapet" innebär. Tyvärr verkar det som det mest är män som kan göra det då kvinnornas "traditionella arbetsplatser" inte ger samma möjligheter till svartarbete.

    @Susanna, dom ringer kanske inte dig längre. Men fortsätter kontakta mig. Inte så lite bittra på systemet men då dom faktiskt klarar sig så osar dom också skadeglädje. En samhällsekonomisk katastrof då duktiga, starka, drivande personer säger "Systemet skiter i mig. Så jag skiter i systemet". Eller som en person (svartarbetare på obestånd) skrev:

    "Har en kompis, han har nog rekord av utmätningar, inne på år nr 23 nu. Vanlig familjeförsörjare, han skiter i allt, kör svart så det ryker om det, vad ska han göra? Tigga i Tunnelbanan?!"

    SvaraRadera
  3. Den huvudprincip som är i lagstiftningen och som kronofogdemyndigheten sedan tillämpar vid uträkning av förbehållsbelopp vid utmätning av lön har i stort varit samma sedan år 1917 då lagen kom till, därför tvingas många drabbade jobba svart för att överhuvudtaget klara sig.
    Jag förstår mycket väl vaför valet blir svartjobb istället för vita jobb eftersom utrymmet som blir kvar vid löneutmätning tar bort tanken att det ens skulle löna sig.
    Skitsystem som år 2010 i Sverige tillämpas där skuldindustrin är de enda stora vinnarna.
    Staten vinner väl också en hel del måste erkännas eftersom det är många som jobbar i obeståndsindustrin dessutom dör många gäldenärer i förtid av hetsjakten och pensionspengar sparas.
    Det finns ingen ny praxis på området säger kronofogdemyndigheten därför står vi kvar.
    Ovan myndighet driver denna ståndpunkt hårt när drabbade överklagar myndighetens beslut där domstolarna inte heller hittar någon ny praxis i lagstifningen och hänvisar tillbaka genom dom till fördel kronofogdemyndigheten.
    Ovan visar bara på vilken rättsröta som finns där illviljan är så stor att man inte ens kan ändra preskriptionslagens
    §2 med ordet "tillkomsten och förfallodagen"
    §5 med "av domstol"
    Ovan hade löst och besparat mycket lidande
    och många hade återvänt till den vita ekonomin.
    Ovan borde lagstiftande processägare omedelbart ändra och införa, det räddar liv och tänder ljusets hopp för alla de som drabbats i utanförskap genom kronofogdemyndigheten.
    /pluribus

    SvaraRadera
  4. Jag arbetar på Kronofogden i Göteborg och där ser jag hur personer som saknar utmätningsbara tillgångar ändå har fina kläder och bilar registrerade i andras namn.

    SvaraRadera
  5. Det är väl fullt troligt men en promille av de som drabbas av ert utslagnings fenomen.
    Jag ser många från skuldindustin körande i spiltter nya lyxåk och som årligen får bonus av arbetsgivarna i skuldindustrin där man nu pratar stora pengar eftersom lagstiftarna skyddar verksamheten likt en dåres försvarstal.
    Kanske blir det för dom en ny klocka i rolex
    till frun eller en ny resa att uppleva,
    utslagna medborgare inslagna i kartong vill man säkert inte få i julklapp.
    /pluribus

    SvaraRadera
  6. Anonyma Kronofogden i Göteborg betvivlar jag inte att möter Gäldenärer av detta slag. Min fråga är HUR många handlar det om?
    Vågar säga att de fula fiskarna är mindre än de goda fiskarna! Vår attid och förhållningssätt bör förhålla sig till att "att alla vill göra rätt för sig", tycker jag! Att svartarbete och undanglidande manövreringar sker är inte korrekt och godtagbart!

    Istället vill jag diskutera HUR var och en som möter skuldsatte Kalle eller Lisa kan på bästa sätt motivera dem och stödja dem att komma tillbaka; jobba för en lösning för deras skuldsituation, se att det finns lösningar och "stand by them" och jobba för lösningen!

    SvaraRadera
  7. Ofta försätter Kronofogdens agerande och beslut den skuldsatte på obestånd. Det slutar med att det inte blir någon krona alls åt borgenärerna.

    Den stora frågan är vad det byråkratiska systemet vinner på det? Mer än att gynna en handel med gamla skulder som bara består av luft.

    En gång byråkrat, alltid byråkrat.

    "Utan hjärna är vi bara byråkrater"

    NoCash

    SvaraRadera
  8. Har sagt det förut och säger det igen : Efter snart ett decennium som busare har jag i stort sett aldrig träffat en person "med fina kläder och bilar", inte i den meningen som anonym menar. Jag stöter mig på att en tjänsteman från kfm så gärna ser det de vill se, och det verkar vara att det finns de som lurar och bedrar. Och det är klart att de finns, det kommer de alltid att göra på ett eller annat sätt. Men man kan ju i stället välja att se det stora flertalet som t ex inte varit hos tandläkaren på åravis och som inte vågar le för då syns gluggarna! Eller de som säger att tänk när min skuldsanering är klar, då ska jag kosta på mig att äta lite festlig mat och kanske tom gå ut och äta nångång.

    SvaraRadera
  9. @Anonym. Jag håller med dig i beskrivningen. Jag träffar/talar också med personer som TROTS skulder klarar sin ekonomi genom svartjobb. Men istället för att, vilket jag tolkar ditt inlägg som, bli upprörd och känna att dom luras så hejjar jag på. Hejja Hejja!

    Genom sitt svartarbete slipper dom bli sjukskrivna, genom sitt svartarbete slipper barnen deras växa upp i misär, genom sitt svartarbete klarar dom hålla ihop familjen, o.s.v.

    Och varför skulle dom inte? Du vet, precis lika väl som jag, hur deras skulder ser ut. Det är räntor, räntor, räntor... Räntor upp över Himalaja. Dom har ingen chans att komma tillbaka, så dom som kan väljer att stå utanför och undvika utslagning. Tycker du verkligen, med kunskap om vad du och dina kollegor gör, att det är fel?

    Du sitter och skriver samma papper som gäldenärer kommer till mig så jag får läsa. Hur har du mage att låta förnärmad när du vet, VET, vad alternativet är? Du vet, VET, lika väl som jag hur situationen ser ut för dessa personer. Du har både karta och kompass, jag föreslår att du använder dom i kombination så ska du se att det går lite bättre nästa gång du ska kommentera något.

    @Kollegan, det kan nog stämma tänker jag att dom inte uppsöker BuS i samma utsträckning som den "vanliga utmätta" personen. Dom behöver nämligen inte hjälp. Dom klarar sig bra ändå. TROTS Kronofogdens uppdrag. Men det innebär inte att dom tycker det är ok. Det innebär bara att alternativet är sämre. Dvs arbeta vitt.

    SvaraRadera
  10. För övrigt FÅR tidigare vita entreprenörer inte fortsätta arbeta vitt. Dom får ingen F-skattsedel. Skulle dom till äventyrs efter en konkurs inte ha någon skatteskuld och få F-skattsedel beviljad så går kronofogden in och utmäter deras bankkonto (ofta enskild firma) så dom inte kan betala skatt och sociala avgifter, vilket betyder att dom får en skatteskuld vilket betyder att dom försätts i konkurs och för att överleva måste återgå till att arbeta svart...

    Länkar till en historia om hur Kronofogden, genom att utmäta en enskild företagares SKATTEKONTO till förmån för en skuldindustri som gjorde grova (ränte-, dvs vinst)pengar på myndighetsutövningen, skapade en skatteskuld, som blev till konkurs. Som blev en arbetslös. Till.

    http://nocashismyname.blogspot.com/2010/02/min-historia-mitt-liv-som.html

    Jag har fler exempel om du inte förstår poängen.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  11. Till anonym,

    Så enligt dig skall skuldsatta gå i slitna och söndriga kläder ???? Tycker du Anonym att dem som har skulder ska inte ha rätt att klä sig i ordentliga kläder? Ska man stämpla människor som hamnade hos KFM också?
    Tack och lov att det finns sådana sajter som man kan köpa bra och snygga kläder fast som begagnade.
    Då ska jag berätta för dig Anonym att jag är gift med en man som tyvärr har skulder sedan en väldigt slitsam skilsmässa som han tyvärr blivit den som blev drabbat både som pappa och den som fick lämna allt som han ägde till sin exfru som krävde att få allt….och som hon fick…vilket blev hans fall. Samtidigt gick hans företag i konkurs.
    Så vi pratar inte lyxkonsumtion!
    Vi levde på existensminimum i många år och KFM samt andra inkassobolag jagade och jagar honom fortfarande.
    Under den tiden lyckade jag att utbilda mig och dra på mig CSN skulder (som jag flitigt betalar) och fick ett bra jobb. Men nu är KFM på min man och mäter ut hans lön och nu är jag med och får betala min mans skulder också! Vilket är orimligt, vi har tre gemensamma barn och dem har sina behov samt det kostar ju att ha barn.
    Det är klart att man ska göra rätt för sig, men varför ska jag betala min mans och hans ex skulder för? Jag har mina egna skulder som kan komma i efterhand eftersom KFM prioriterar min mans skulder mina behov liksom räknas inte med. Är detta rimligt??? Eller är KMF ute efter att den andra makan/maken ska lämna den redan utsatta personen och få honom/henne att bli ”socialfall”? Jag som inte har skulder och som råkar att älska den skuldsatta personen ska också straffas enl lagen. När min man ringde till KFM och påtalade att jag har CSN skuld och andra fodringar som skall betalas så blev han bemött respektlöst och med nonchalans.
    Ja, men vad var det jag skulle ha sagt?
    Jo, att denna lag gör att vår familj är på väg att splittras just pga av detta att jag inte får äga något och inte får köpa en ny bil (jag kör 9 mil till mitt jobb) för att KFM ifrågasätter vad jag har och inte har trots att jag inte har skulder på KFM. Och min mans skulder är inte mina! Vi familjemedlemmar, som inte har någonting med partners skulder att göra, blir lidande och i värsta fall kan familjen splittras just pga att lagen gör att den som har skulder får knappt bilda en ny familj, man blir lämnad utanför och stackas barn till den personen som är drabbad blir utsatta också. Vilket oftast resulterar med att man mår dåligt och barnen mår dålig …och allt det hela med psykisk ohälsa.
    Frågan är: är det ok tycker du Anonym?

    SvaraRadera
  12. Det jag undrar gång på gång på GÅNG när jag vet av egen erfarenhet hur det fungerar i verkligheten för oss alla som inte får göra rätt för oss är: VARFÖR är det bara HÄR som verkligheten skildras för alla oss? HUR kan det komma sig att svensk media väljer att blunda för den här verkligheten? DEt är ett stort glapp mellan verkligheten och för alla de som inte redan drabbats av denna.... Varför får ett program som skuldfällan visas medan all den här insides-infon blir ignorerad? Det är fler än en rutten hund begraven här...

    SvaraRadera