fredag 19 november 2010

DN: Skuldsanering blir svårare och varför blir jag glad?

Dagens Nyheter hade skrivit en kort artikel i ekonomi sektionen att skuldsanering blir nu svårare för gemene man och kvinna att beviljas efter HD-domen där CSN var ledande (bland en samling borgenärer) i att överklaga ett beslut om skuldsanering. Cecilia Vänman, jurist på Kronofogden beklagar sig nu och säger att detta i högre grad kommer att leda till att det endast blir svenskar i pensionsåldern som beviljas skuldsanering. Hela Kronofogden verkar enligt Vänman lite smått nere efter denna dom, i alla fall de som arbetar med skuldsanering, hur det är ställt med utmätningssektionen vet jag inte. Efter ett par dagars funderande har jag "vänt blad" och glädjer mig numer över domen, för HD har som jag ser det gjort oss alla en tjänst. Dom har sagt att nuvarande lagstiftning ska tillämpas såhär och timingen kunde inte ha varit bättre synkroniserad med tanke på Beatrice Asks och moderaternas nya lagförslag.

Beatrice Asks proposition innehåller ju inga nya riktlinjer för tillämpning, utöver att innefatta företagare, men den framtida betalningsförmågan (insolvensen) justerar man inte. Enligt Asks och alla andra insatta politiker finns det ju hundratusentals svenskar som alla skulle få skuldsanering med nuvarande lagstiftning, om de bara sökte. Vart finns alla dessa människor? Vad vet Beatrice Ask och hennes sakkunniga som inte jag eller mina kollegor vet? Är det jag som missat något i skuldsaneringsansökan som innebär att mina klienter som får avslag borde beviljats?

Så förhoppningsvis så leder HD-domen till att Asks och Moderaternas modesta förslag måste göras om då den inte kan anses vara en förbättring i tillräcklig utsträckning. Richard Ahlström konstaterade redan 1998 att ohälsan var 900 % högre hos skuldsatta, han utförde mätningar bland ett antal gäldenärer som var skuldsatta men ännu inte hade beviljat eller sökt skuldsanering. 2010 har Richard Ahlström och Mattias Savemark gjort nya hälso mätningar hos individer som både beviljats och avklarat sin skuldsanering och jämfört med Ahlströms mätningar från 1998 är ohälsan bland de "rehabiliterade" högre, de män och kvinnor som genomfört sin skuldsanering är ännu sjukare. Mer om detta när Konsumentverket släpper deras rön.

Varför det ligger till på detta sätt kan du läsa om i den länkade artikeln, "Death by debts", som forskarna Ahlström & Savemark skrivit, den publicerades i senaste numret av Money Matters och är förvisso skriven på engelska, men håll till godo.

3 kommentarer:

  1. Jag håller med. HD-domen, trots allt elände den innebär för många, visar övertydligt att nuvarande skuldsaneringslag helt spelat ut sin roll som rehabiliterande.

    Konsumentverket har redan släppt en litet utslätad rapport om Ahlström/Savenmarks forskning: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2010/2010_18_dodsfall_under_efter_skuldsanering.pdf

    Per A

    SvaraRadera
  2. Det finns för stora brister i vår lagstiftning.
    Så enkelt är det, men ingen bryr sig...

    NoCash

    SvaraRadera
  3. Kan det vara så att den nya lagen antas i ett helt annat skick än vad den nu är föreslagen, så är det bra, till och med mycket bra och jag kan sälla mig till den glada skaran, men är inte riktigt där idag!

    Ahlströms senaste hälsoforskning kommer förhoppningsvis att vara klar under december och den skulle kunna visa på behovet av snabba, tidiga åtgärder för att de skuldsatta "as soon as possible" skall få råd och stöd för att ö h t inte bli överskuldsatt.
    Värmdö, där jag arbetar som budget- och skuldrådgivare, och är/har varit projektledare i metodutvecklingsprojektet Vägar ur skuldfällan, har bidragit med cirka 240 av cirka 800 som besvarat hälsoenkäten.

    Kopplingen mellan forskning och lagstiftning är dock inte solklar eller självklar. Därav en egen pessimism, trots en annars obotlig optimism.

    Men du och jag och likasinnade kommer även fortsättningsvis behöva sopa rent efter lättvindiga kreditgivningar och inkassobolagens möjligheter att karva guld i urgamla fordringar om inte DESSA lagstiftningar ses över!

    SvaraRadera