tisdag 7 december 2010

Bankmän, säljare eller rådgivare?

E24 skriver om att varannan bankman har sålt eller rekommenderat produkter som kunderna inte har behov av, Bankernas interna målsättningar och krav på ökad omsättning och avkastning till aktieägarna hamnar i konflikt med att balansera kundernas behov och intresse.

Det är viktigt att konsumenter förstår att bankernas rådgivare inte längre är neutrala till kundernas behov utan styrs av organisatoriska visioner som påverkar rådgivningen och rekommendationer. Bankerna tar heller inget ansvar för det man föreslår eller säljer under täckmanteln "rådgivning". Det är ingen skillnad på stormarknadernas säljare som likt hajar cirkulerar kring kunderna vid plattskärmsavdelningen och utnyttjar  kundernas osäkerhet och bristande kunskap.

Den enda skillnanden är vid stormarknader har du som konsument 30 dagars öppet köp i de flesta fall och prisgaranti, men bankerna erbjuder inget liknande vid försäljning av deras produkter och dessutom har konsumenter inte samma förväntningar på stormarknadens säljare som på bankens rådgivare, men det bör man tydligen ha.

1 kommentar:

  1. Jag har varit anställd på en bank och kan bara bekräfta det du skriver. I sitt arbete som "rådgivare" ska man sälja vissa produkter, dvs sparformer, även om det inte passar alla. För mig blev konflikten mellan kundens intresse och arbetsgivarens för stort - så jag sa upp mig.
    /Selma

    SvaraRadera