tisdag 14 december 2010

Julmys i kommersialismens Sverige

Jultiden har de senaste åren förändrats, inte bara i Sverige utan även i västvärlden. Högtiden som ursprungligen handlade om vårdandet av relationer och återskapandet av brustna relationer har bytts ut mot marknadshysteri där julen reducerats till kommersialism och renodlad handel.

Harmoni och balans har ersatts av stress och ångest och media hjälper till att förmedla bilden över hur du ska fira jul, faller du på mållinjen kommer du att känna dig misslyckad. Vi är mediala varelser som är ständigt uppkopplade till etern och vi får ommedelbar information om de senaste trender och livstilsmönster som utgör normen för den stora massan. Vi trycker bort våra egna värderingar och önskningar i utbyte mot vår strävan mot konformitetens centrum, en resa utan mål då marknaden ständigt skapar nya begär genom att tilltala vår önskan om acceptans.

Människor är beredda att gå till extrema längder för att passa in i den mediala normen, plastikkirurgi för de som känner ångest och förtvivlan över fysisk otillräcklighet, digitala dejtingforum för de som inte orkar vårda relationen utan hellre börjar om. Allt är inte dåligt, men när vi rycks med i den kommersiella och mediala hetsen och inte längre förstår vilka saker som är beständiga och meningsfulla, när vi inte längre vårdar relationer till andra och till oss själva utan börjar betrakta människor och relationer som tillfälligheter, när vi inte längre arbetar med att utveckla våra egna sociala färdigheter för att allting är ersättningsbart, då behöver vi kanske stanna upp och fundera över vart vi är på väg.

Denna jul tänker jag ge bort harmoni och lugn till mina nära och kära och trycka bort medias ångestfyllda beskrivning av alla julbestyr och måsten. Till skillnad från glättiga journalister och PR-firmor vet jag vad som betyder mest för mig.

1 kommentar:

  1. Det var ett väldigt fint inlägg. Tänker själv på detta varje dag då man t ex tittar på TV - reklamen är som övergrepp rakt in i tv-soffan, köp, köp och åter köp. Dessutom är det hysteriskt när man kommer in i ett köpcentrum eller i stan. Och sanningen är, jag får ångest. Jag älskar julen men den utsprungliga tanken i firandet är helt som bortblåst. Numera handlar det uteslutande om att köpa och åter köpa.

    Det är svårt för många nu, det blir allt mer fattiga i Sverige och normalbeloppet för skuldsatta t ex räcker inte knappt till att köpa en skinka till julen. Då återstår bara den rena och sanna evangelistiska tanken på julens innebörd och budskap - att vårda ömt det man har. Och faktiskt är ju det mer värt än allt det andra tillsammans.

    SvaraRadera